Siirry pääsisältöön

Sytytystulppien viat

Sytytystulpat ovat kulutusosia, jotka kuluvat ajan myötä ja menettävät tehokkuutensa. Vaihtoa suositellaan 30–60 tuhannen kilometrin välein tai ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti. Jos et vaihda sytytystulppia ajoissa, vaarana on moottorin suorituskyvyn heikkeneminen, polttoaineenkulutuksen lisääntyminen ja haitallisten päästöjen syntyminen.

Viallisten sytytystulppien merkit

Viallisten sytytystulppien oireet riippuvat niiden kulumisesta tai vaurioitumisesta. Joitakin niistä on lueteltu alla:

  • Lisääntynyt polttoaineenkulutus. Jos sytytystulppa ei pysty varmistamaan polttoaine-ilmaseoksen korkealaatuista ja täydellistä palamista, osa polttoaineesta pääsee pakokaasujärjestelmään hyödyttömästi. Tämä johtaa lisääntyneeseen polttoaineenkulutukseen ja ajoneuvon tehokkuuden laskuun.
  • Tehon ja dynamiikan menetys. Jos sytytystulppa ei tuota riittävän voimakasta kipinää seoksen sytyttämiseksi, moottori ei toimi täydellä teholla ja menettää dynamiikkaa. Tämä voi ilmetä kiihtyvyyden heikkenemisenä, käynnistysvaikeuksina, ohitusvaikeuksina tai ylämäkeen ajettaessa.
  • Epätasaisena moottorin käyntinä. Jos sytytystulpat eivät toimi kunnolla tai niissä on sytytyskatkoksia yhdessä tai useammassa sylinterissä, moottori käy karkeasti ja nykivästi. Tähän voi liittyä melua, tärinää, pakoputkesta tulevaa savua tai palamattoman polttoaineen hajua.
  • Lisääntynyt pakokaasujen myrkyllisyys. Jos sytytystulpat eivät varmista polttoaine-ilmaseoksen täydellistä palamista, hiilivetyjen, typen oksidien, hiilimonoksidin ja muiden vaarallisten aineiden pitoisuus pakokaasuissa kasvaa. Tämä voi johtaa ympäristön saastumiseen ja katalysaattorin vaurioitumiseen.
  • Toimintahäiriön merkkivalon laukeaminen. Jos sytytystulpat eivät toimi oikein, se voi aiheuttaa virheen elektronisessa moottorinohjausjärjestelmässä ja aktivoida toimintahäiriön merkkivalon kojelaudassa. Virhekoodin ja sen syyn selvittämiseksi sinun on liitettävä skanneri ajoneuvon diagnostiikkaliittimeen.

Toimintahäiriöiden syitä

Sytytystulppien toimintahäiriöillä voi olla useita syitä, jotka riippuvat sytytystulppien ja moottorin toimintaan vaikuttavista tekijöistä. Yleisimpiä toimintahäiriöiden syitä ovat seuraavat:

  • Sytytystulppien väärä valinta. Jos valitset sytytystulpat, jotka eivät vastaa moottorisi tyyppiä, tehoa ja käyttötapaa, se voi johtaa väärään lämpöalueeseen, sytytystulpan kärkiväliin tai kipinän muodostumiseen. Tämä voi aiheuttaa sytytystulppien ylikuumenemista, räjähdystä, sytytyskatkoksia tai likaantumista.
  • Heikkolaatuinen polttoaine. Jos tankkaat autoosi heikkolaatuista polttoainetta, joka sisältää epäpuhtauksia, vettä, lyijyä tai muita aineita, se voi johtaa sytytystulppien elektrodien ja eristeen saastumiseen, eroosioon tai suolakertymiin. Tämä voi heikentää kipinän muodostumista, vähentää palamistehokkuutta ja vahingoittaa katalysaattoria.
  • Polttoainejärjestelmän virheellinen säätö. Jos olet muuttanut polttoaineen ja ilman suhdetta muuttamalla kaasuttimen, suuttimen tai anturin asetuksia, se voi aiheuttaa seoksen muuttumisen laihaksi tai rikkaaksi. Tämä voi aiheuttaa ylikuumenemista, räjähdystä, sytytyskatkoksia tai sytytystulppien likaantumista.
  • Kuluneet tai vaurioituneet sytytysjärjestelmän osat. Jos et huolla tai vaihda sytytyspuolaa, sytytysjohtoja, kampiakselin tai nokka-akselin asentoantureita ajoissa, se voi johtaa sytytysjännitteen laskuun, sytytyskatkoihin tai moottorin epätasaiseen toimintaan. Tämä voi vahingoittaa sytytystulppia tai muita moottorin osia.
  • Viallisten venttiilien tiivistämättä jättäminen. Jos et havaitse tai korjaa polttoaine- tai ilmavuotoja venttiilien kautta, se voi johtaa polttoaine-ilmaseoksen muutokseen, puristuksen heikkenemiseen tai huonoon pakokaasuvirtaukseen. Tämä voi aiheuttaa ylikuumenemista, räjähdyksiä, sytytyskatkoja tai sytytystulppien likaantumista.

Viallisten sytytystulppien käytön seuraukset

Viallisten sytytystulppien käytöllä voi olla vakavia seurauksia autollesi ja lompakollesi. Tässä on joitakin niistä:

  • Moottorin suorituskyvyn heikkeneminen, sen tehon ja dynamiikan väheneminen, polttoaineenkulutuksen lisääntyminen ja haitallisten aineiden päästöt ilmakehään. Tämä voi vaikuttaa ajomukavuuteen ja -turvallisuuteen sekä ympäristötilanteeseen.
  • Sytytysjärjestelmän muiden osien, kuten puolan, korkeajännitejohtojen, antureiden tai elektronisen ohjausyksikön, vaurioituminen tai vikaantuminen. Tämä voi vaatia kalliita korjauksia tai näiden komponenttien vaihtoa.
  • Moottorin vaurioituminen tai vikaantuminen polttoaineen epätasaisen palamisen, ylikuumenemisen, räjähdyksen tai tärinän vuoksi. Tämä voi johtaa vakaviin teknisiin ongelmiin, kuten öljyn tai jäänestoaineen vuotoon, mäntien tai sylinterien kulumiseen, venttiilien tai männänrenkaiden rikkoutumiseen. Tämä voi vaatia moottorin perusteellista kunnostusta tai vaihtoa.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kuinka tarkistaa öljytaso BMW:ssä

BMW:n moottorin ja vaihteiston osat altistuvat suurille kuormille käytön aikana (etenkin ajon aikana). Hankaavien osien voiteluun ja jäähdytykseen yksiköihin kaadetaan öljyä, joka pesee pois pienet sirut, helpottaa liukumista ja alentaa elementtien lämpötilaa. Tämä estää yksiköiden ylikuumenemisen ja ennenaikaisen kulumisen. Jos voimayksikön tai vaihteiston voiteluaineen määrä on normaalia alhaisempi, negatiiviset seuraukset näkyvät nopeasti. Mutta myös täyttö "tulppaan asti" voi aiheuttaa ongelmia. Jotta voitelun puute tai liika määrä ei johda vaihteiston tai polttomoottorin toimintahäiriöihin, on tärkeää ylläpitää voitelunesteiden optimaalinen taso. Katsotaanpa, miten BMW:n moottorin ja vaihteiston öljytaso tarkistetaan. Matalan moottoriöljytason syitä Öljyn puute moottorissa voi johtua seuraavista syistä: Kampikammion halkeama. Suurella reiän halkaisijalla voiteluaine valuu ulos nopeasti, ja sen puutteesta ilmoittaa vastaava merkkivalo, joka voi syttyä jo tiellä. T...

Ajovalot eivät toimi: syyt ja mitä tehdä

Auton ajovalot eivät ole vain valaistuselementti, vaan ne ovat välttämätön osa turvajärjestelmää. Väärin toimivat ajovalot voivat aiheuttaa onnettomuuksia. Ajovalon toimintahäiriöiden pääasiallisten syiden ymmärtäminen auttaa korjaamaan ongelman ajoissa. Miksi lähivalot eivät toimi Jos lähivalot ovat rikki, tämä voi olla vakava ongelma. Tarkastellaanpa tärkeimpiä syitä, miksi näin voi käydä: Palaneet polttimot. Jopa laadukkailla polttimoilla on rajallinen käyttöikä, ja ne voivat sitten rikkoutua. Sulakeongelmat. Auton valaistusjärjestelmä käyttää sulaketta sähköpiirin suojaamiseen. Jos se palaa, valo ei toimi. Sulakkeen tarkistaminen ja vaihtaminen on yleensä yksinkertainen tehtävä. Oikosulku johdotuksessa. Ajan myötä johdotus voi kulua, vaurioitua tai syöpyä. Tämä voi johtaa oikosulkuun, jonka vuoksi lähivalot lakkaavat toimimasta. Valokytkimen toimintahäiriö. Myös valoa ohjaava kytkinlohko voi olla ongelmakohta. Relevika. Rele vastaa ajovalojen virran syöttämisestä, joten lähel...