BMW:n moottorin ja vaihteiston osat altistuvat suurille kuormille käytön aikana (etenkin ajon aikana). Hankaavien osien voiteluun ja jäähdytykseen yksiköihin kaadetaan öljyä, joka pesee pois pienet sirut, helpottaa liukumista ja alentaa elementtien lämpötilaa. Tämä estää yksiköiden ylikuumenemisen ja ennenaikaisen kulumisen.
Jos voimayksikön tai vaihteiston voiteluaineen määrä on
normaalia alhaisempi, negatiiviset seuraukset näkyvät nopeasti. Mutta myös
täyttö "tulppaan asti" voi aiheuttaa ongelmia. Jotta voitelun puute
tai liika määrä ei johda vaihteiston tai polttomoottorin toimintahäiriöihin, on
tärkeää ylläpitää voitelunesteiden optimaalinen taso. Katsotaanpa, miten BMW:n moottorin ja vaihteiston
öljytaso tarkistetaan.
Matalan moottoriöljytason syitä
Öljyn puute
moottorissa voi johtua seuraavista syistä:
- Kampikammion halkeama. Suurella reiän halkaisijalla voiteluaine valuu ulos nopeasti, ja sen puutteesta ilmoittaa vastaava merkkivalo, joka voi syttyä jo tiellä. Tumma öljytahra jää auton pysäköityyn kohtaan. Jos vika on pieni, öljyä valuu ulos vähitellen, ja varoitusvalo ilmoittaa myös sen puutteesta.
- Moottorin osien voimakas kuluminen. Tässä tapauksessa voiteluaineen kulutus kasvaa merkittävästi.
- Jonkin tiivisteen eheyden häiriö.
Öljytaso voi laskea myös, jos omistaja ei valvo autoa, ei tee
oikea-aikaista huoltoa ja vianmääritystä. Voitelun puute voi johtua muista tekijöistä, jotka on helppo havaita
perusteellisessa tarkastuksessa. Sen suositeltu vaihtoväli kaikille
BMW-malleille (X1, X5, X6 jne.) on kerran kuudessa kuukaudessa.
Mitä vaaraa moottoriöljyn puutteesta voi olla?
Moottorin voitelun puutteella on vakavia seurauksia:
- Polttomoottorin osien, erityisesti kampiakselin, kiihtynyt kuluminen. Kuivakäytössä holkit ja kiertokangen sylinteriputket muuttuvat nopeasti käyttökelvottomiksi. Jälkimmäiset voivat pyöriä, mikä johtaa pääkäyttömoottorin peilipintojen vaurioitumiseen. Ilman riittävää voitelua kampiakseli voi haljeta suurissa kuormissa.
- Mäntämekanismin vikaantuminen. Voimayksikön käytön aikana öljykaapimen renkaat estävät voitelunesteen pääsyn jäähdytyskanaviin. Riittämättömällä voitelulla renkaat vahingoittavat sylinterin seinämiä, mikä johtaa suurempien korjausten tarpeeseen.
- Öljypumpun vaurioituminen. Kuivakäytössä akseli ja käyttölaakeri kuluvat nopeasti, minkä seurauksena yksikkö jumiutuu ja se on vaihdettava.
- Lisääntynyt metallilastujen muodostuminen. Ilman normaalia voitelua osien kitka kasvaa, ja öljyvirtaus kuljettaa kiinteitä metallihiukkasia koko moottorissa ja jopa sylinterinkanteen.
Mikään voimayksikkö ei voi toimia kunnolla ilman hyvää
voitelua, eivätkä BMW-moottorit ole poikkeus. Vanhemmissa malleissa öljytaso
voidaan tarkistaa mittatikulla, mutta uusissa malleissa on luotettava laitteen
lukemiin.
Moottoriöljyn liikatäytön seuraukset
Niin sanottu öljynpuute on erittäin vaarallista moottorille,
mutta voiteluaineen "ääriään myöten" täyttäminen johtaa myös
epämiellyttäviin seurauksiin. Kuten muutkin nesteet, öljy laajenee
kuumennettaessa ja sen tilavuus kasvaa. Tämän seurauksena tiivisteisiin ja
muihin osiin kohdistuva paine kasvaa.
Jatkuva kuormitus johtaa siihen, että kumitiivisteet kuluvat
nopeasti eivätkä enää pidä nestettä. Voiteluaine alkaa vuotaa, roiskua ulos ja
saastuttaa lähellä olevia yksiköitä ja osia sekä moottoritilan kannen
sisäpinnan. Jatkuvan paineen alla kumitiivisteistä tulee käyttökelvottomia ja
ne on vaihdettava.
Kohonnut
öljytaso moottorissa johtaa myös muihin ongelmiin:
- moottorin käynnistysvaikeudet (erityisesti pakkaslämpötiloissa);
- öljypumpun kuormituksen lisääntyminen ja sen seurauksena pumpun ennenaikainen vikaantuminen;
- ylimääräisen voiteluaineen valuminen pakokaasujärjestelmään, katalyytin saastuminen (tämä voidaan havaita pakoputkesta tulevasta voimakkaasta savusta);
- sytytystulppien öljyytyminen ja sytytysjärjestelmän toimintahäiriöt;
- lisääntynyt hiilikerrostumien muodostuminen polttomoottorin sylintereihin, niiden koksautuminen; • öljyn vaahtoaminen, joka johtaa hydraulisten kompensaattoreiden vikaantumiseen;
- pakokaasujen lisääntynyt myrkyllisyys.
Öljyn ylitäyttö on erityisen vaarallista pitkäikäisissä
moottoreissa. Jos normaali öljytaso ylittyy huomattavasti, neste puristaa
tiivisteet nopeasti ulos ja roiskuu koko konepellin alle. Monimutkaisemmissa
tapauksissa saatetaan tarvita valtuutettu BMW huolto.
BMW:n öljytason tarkistaminen
Ennen minkään teknisen nesteen tason tarkistamista auton on
oltava tasaisella alustalla. Jos moottoriin roiskuu öljyä, on tarkistettava
letkujen ja elementtien eheys, joiden kautta vuoto voi tapahtua:
- täyttöaukon korkki tai sen tiiviste;
- tuuletusletkut, jotka yhdistävät sylinterikannen kampikammion nokka-akselin koteloon ja ilmankerääjään;
- sylinterikannen ja kannen tiiviste;
- öljynsuodattimen tiiviste;
- nokka-akselin ja kampiakselin öljytiivisteet;
- öljypohjan tiiviste;
- öljynpaineanturi.
Paineen alennettuna öljy roiskuu moottorin ympärille, ja
vuodon sijainnin tarkka määrittäminen vaikeutuu.
Öljyvuodon
paikantamiseksi sinun on tehtävä seuraavat toimet:
- huuhtele moottori ulkoa ja sisältä, peitä sitten generaattori muovikelmulla;
- ripottele liitokset ja tiiviste-elementit talkilla tai kalkilla;
- tarkista öljytaso ja lisää tarvittaessa öljyä;
- aja muutama kilometri, jotta öljystä tulee juoksevampaa;
- käytä lamppua vuotojen löytämiseen.
Täyttöaukon ympärillä oleva pinta on tarkastettava säännöllisesti – jos vuotoja havaitaan, on tehtävä diagnostiikka. Moottoriöljyn kulutuksen ei tulisi olla yli litraa 1000 km:llä.
Täyttöaukon korkki sijaitsee sylinterinkannen sisällä. Ennen
avaamista tarkista pinta – sen tulee olla puhdas. Malleissa, joissa on
mittatikku, öljytaso on tarkistettava 1000 km:n välein. Uusissa autoissa ei ole
mittatikkua, joten vastaava merkkivalo osoittaa voitelunesteen puutteen. Jos
voiteluainetta on liikaa, tarkista öljynohjainkansien kunto.

Kommentit
Lähetä kommentti