Siirry pääsisältöön

Kuinka tarkistaa öljytaso BMW:ssä

BMW:n moottorin ja vaihteiston osat altistuvat suurille kuormille käytön aikana (etenkin ajon aikana). Hankaavien osien voiteluun ja jäähdytykseen yksiköihin kaadetaan öljyä, joka pesee pois pienet sirut, helpottaa liukumista ja alentaa elementtien lämpötilaa. Tämä estää yksiköiden ylikuumenemisen ja ennenaikaisen kulumisen.

Jos voimayksikön tai vaihteiston voiteluaineen määrä on normaalia alhaisempi, negatiiviset seuraukset näkyvät nopeasti. Mutta myös täyttö "tulppaan asti" voi aiheuttaa ongelmia. Jotta voitelun puute tai liika määrä ei johda vaihteiston tai polttomoottorin toimintahäiriöihin, on tärkeää ylläpitää voitelunesteiden optimaalinen taso. Katsotaanpa, miten BMW:n moottorin ja vaihteiston öljytaso tarkistetaan.

Matalan moottoriöljytason syitä

Öljyn puute moottorissa voi johtua seuraavista syistä:

  • Kampikammion halkeama. Suurella reiän halkaisijalla voiteluaine valuu ulos nopeasti, ja sen puutteesta ilmoittaa vastaava merkkivalo, joka voi syttyä jo tiellä. Tumma öljytahra jää auton pysäköityyn kohtaan. Jos vika on pieni, öljyä valuu ulos vähitellen, ja varoitusvalo ilmoittaa myös sen puutteesta.
  • Moottorin osien voimakas kuluminen. Tässä tapauksessa voiteluaineen kulutus kasvaa merkittävästi.
  • Jonkin tiivisteen eheyden häiriö.

Öljytaso voi laskea myös, jos omistaja ei valvo autoa, ei tee oikea-aikaista huoltoa ja vianmääritystä. Voitelun puute voi johtua muista tekijöistä, jotka on helppo havaita perusteellisessa tarkastuksessa. Sen suositeltu vaihtoväli kaikille BMW-malleille (X1, X5, X6 jne.) on kerran kuudessa kuukaudessa.

Mitä vaaraa moottoriöljyn puutteesta voi olla?

Moottorin voitelun puutteella on vakavia seurauksia:

  • Polttomoottorin osien, erityisesti kampiakselin, kiihtynyt kuluminen. Kuivakäytössä holkit ja kiertokangen sylinteriputket muuttuvat nopeasti käyttökelvottomiksi. Jälkimmäiset voivat pyöriä, mikä johtaa pääkäyttömoottorin peilipintojen vaurioitumiseen. Ilman riittävää voitelua kampiakseli voi haljeta suurissa kuormissa.
  • Mäntämekanismin vikaantuminen. Voimayksikön käytön aikana öljykaapimen renkaat estävät voitelunesteen pääsyn jäähdytyskanaviin. Riittämättömällä voitelulla renkaat vahingoittavat sylinterin seinämiä, mikä johtaa suurempien korjausten tarpeeseen.
  • Öljypumpun vaurioituminen. Kuivakäytössä akseli ja käyttölaakeri kuluvat nopeasti, minkä seurauksena yksikkö jumiutuu ja se on vaihdettava.
  • Lisääntynyt metallilastujen muodostuminen. Ilman normaalia voitelua osien kitka kasvaa, ja öljyvirtaus kuljettaa kiinteitä metallihiukkasia koko moottorissa ja jopa sylinterinkanteen.

Mikään voimayksikkö ei voi toimia kunnolla ilman hyvää voitelua, eivätkä BMW-moottorit ole poikkeus. Vanhemmissa malleissa öljytaso voidaan tarkistaa mittatikulla, mutta uusissa malleissa on luotettava laitteen lukemiin.

Moottoriöljyn liikatäytön seuraukset

Niin sanottu öljynpuute on erittäin vaarallista moottorille, mutta voiteluaineen "ääriään myöten" täyttäminen johtaa myös epämiellyttäviin seurauksiin. Kuten muutkin nesteet, öljy laajenee kuumennettaessa ja sen tilavuus kasvaa. Tämän seurauksena tiivisteisiin ja muihin osiin kohdistuva paine kasvaa.

Jatkuva kuormitus johtaa siihen, että kumitiivisteet kuluvat nopeasti eivätkä enää pidä nestettä. Voiteluaine alkaa vuotaa, roiskua ulos ja saastuttaa lähellä olevia yksiköitä ja osia sekä moottoritilan kannen sisäpinnan. Jatkuvan paineen alla kumitiivisteistä tulee käyttökelvottomia ja ne on vaihdettava.

Kohonnut öljytaso moottorissa johtaa myös muihin ongelmiin:

  • moottorin käynnistysvaikeudet (erityisesti pakkaslämpötiloissa);
  • öljypumpun kuormituksen lisääntyminen ja sen seurauksena pumpun ennenaikainen vikaantuminen;
  • ylimääräisen voiteluaineen valuminen pakokaasujärjestelmään, katalyytin saastuminen (tämä voidaan havaita pakoputkesta tulevasta voimakkaasta savusta);
  • sytytystulppien öljyytyminen ja sytytysjärjestelmän toimintahäiriöt;
  • lisääntynyt hiilikerrostumien muodostuminen polttomoottorin sylintereihin, niiden koksautuminen; • öljyn vaahtoaminen, joka johtaa hydraulisten kompensaattoreiden vikaantumiseen;
  • pakokaasujen lisääntynyt myrkyllisyys.

Öljyn ylitäyttö on erityisen vaarallista pitkäikäisissä moottoreissa. Jos normaali öljytaso ylittyy huomattavasti, neste puristaa tiivisteet nopeasti ulos ja roiskuu koko konepellin alle. Monimutkaisemmissa tapauksissa saatetaan tarvita valtuutettu BMW huolto.

BMW:n öljytason tarkistaminen

Ennen minkään teknisen nesteen tason tarkistamista auton on oltava tasaisella alustalla. Jos moottoriin roiskuu öljyä, on tarkistettava letkujen ja elementtien eheys, joiden kautta vuoto voi tapahtua:

  • täyttöaukon korkki tai sen tiiviste;
  • tuuletusletkut, jotka yhdistävät sylinterikannen kampikammion nokka-akselin koteloon ja ilmankerääjään;
  • sylinterikannen ja kannen tiiviste;
  • öljynsuodattimen tiiviste;
  • nokka-akselin ja kampiakselin öljytiivisteet;
  • öljypohjan tiiviste;
  • öljynpaineanturi.

Paineen alennettuna öljy roiskuu moottorin ympärille, ja vuodon sijainnin tarkka määrittäminen vaikeutuu.

Öljyvuodon paikantamiseksi sinun on tehtävä seuraavat toimet:

  • huuhtele moottori ulkoa ja sisältä, peitä sitten generaattori muovikelmulla;
  • ripottele liitokset ja tiiviste-elementit talkilla tai kalkilla;
  • tarkista öljytaso ja lisää tarvittaessa öljyä;
  • aja muutama kilometri, jotta öljystä tulee juoksevampaa;
  • käytä lamppua vuotojen löytämiseen.

Täyttöaukon ympärillä oleva pinta on tarkastettava säännöllisesti – jos vuotoja havaitaan, on tehtävä diagnostiikka. Moottoriöljyn kulutuksen ei tulisi olla yli litraa 1000 km:llä.

Täyttöaukon korkki sijaitsee sylinterinkannen sisällä. Ennen avaamista tarkista pinta – sen tulee olla puhdas. Malleissa, joissa on mittatikku, öljytaso on tarkistettava 1000 km:n välein. Uusissa autoissa ei ole mittatikkua, joten vastaava merkkivalo osoittaa voitelunesteen puutteen. Jos voiteluainetta on liikaa, tarkista öljynohjainkansien kunto.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ajovalot eivät toimi: syyt ja mitä tehdä

Auton ajovalot eivät ole vain valaistuselementti, vaan ne ovat välttämätön osa turvajärjestelmää. Väärin toimivat ajovalot voivat aiheuttaa onnettomuuksia. Ajovalon toimintahäiriöiden pääasiallisten syiden ymmärtäminen auttaa korjaamaan ongelman ajoissa. Miksi lähivalot eivät toimi Jos lähivalot ovat rikki, tämä voi olla vakava ongelma. Tarkastellaanpa tärkeimpiä syitä, miksi näin voi käydä: Palaneet polttimot. Jopa laadukkailla polttimoilla on rajallinen käyttöikä, ja ne voivat sitten rikkoutua. Sulakeongelmat. Auton valaistusjärjestelmä käyttää sulaketta sähköpiirin suojaamiseen. Jos se palaa, valo ei toimi. Sulakkeen tarkistaminen ja vaihtaminen on yleensä yksinkertainen tehtävä. Oikosulku johdotuksessa. Ajan myötä johdotus voi kulua, vaurioitua tai syöpyä. Tämä voi johtaa oikosulkuun, jonka vuoksi lähivalot lakkaavat toimimasta. Valokytkimen toimintahäiriö. Myös valoa ohjaava kytkinlohko voi olla ongelmakohta. Relevika. Rele vastaa ajovalojen virran syöttämisestä, joten lähel...

Sytytystulppien viat

Sytytystulpat ovat kulutusosia, jotka kuluvat ajan myötä ja menettävät tehokkuutensa. Vaihtoa suositellaan 30–60 tuhannen kilometrin välein tai ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti. Jos et vaihda sytytystulppia ajoissa, vaarana on moottorin suorituskyvyn heikkeneminen, polttoaineenkulutuksen lisääntyminen ja haitallisten päästöjen syntyminen. Viallisten sytytystulppien merkit Viallisten sytytystulppien oireet riippuvat niiden kulumisesta tai vaurioitumisesta. Joitakin niistä on lueteltu alla: Lisääntynyt polttoaineenkulutus. Jos sytytystulppa ei pysty varmistamaan polttoaine-ilmaseoksen korkealaatuista ja täydellistä palamista, osa polttoaineesta pääsee pakokaasujärjestelmään hyödyttömästi. Tämä johtaa lisääntyneeseen polttoaineenkulutukseen ja ajoneuvon tehokkuuden laskuun. Tehon ja dynamiikan menetys. Jos sytytystulppa ei tuota riittävän voimakasta kipinää seoksen sytyttämiseksi, moottori ei toimi täydellä teholla ja menettää dynamiikkaa. Tämä voi ilmetä kiihtyvyyden heikk...