Siirry pääsisältöön

Ajovalot eivät toimi: syyt ja mitä tehdä

Auton ajovalot eivät ole vain valaistuselementti, vaan ne ovat välttämätön osa turvajärjestelmää. Väärin toimivat ajovalot voivat aiheuttaa onnettomuuksia. Ajovalon toimintahäiriöiden pääasiallisten syiden ymmärtäminen auttaa korjaamaan ongelman ajoissa.

Miksi lähivalot eivät toimi

Jos lähivalot ovat rikki, tämä voi olla vakava ongelma. Tarkastellaanpa tärkeimpiä syitä, miksi näin voi käydä:

  • Palaneet polttimot. Jopa laadukkailla polttimoilla on rajallinen käyttöikä, ja ne voivat sitten rikkoutua.
  • Sulakeongelmat. Auton valaistusjärjestelmä käyttää sulaketta sähköpiirin suojaamiseen. Jos se palaa, valo ei toimi. Sulakkeen tarkistaminen ja vaihtaminen on yleensä yksinkertainen tehtävä.
  • Oikosulku johdotuksessa. Ajan myötä johdotus voi kulua, vaurioitua tai syöpyä. Tämä voi johtaa oikosulkuun, jonka vuoksi lähivalot lakkaavat toimimasta.
  • Valokytkimen toimintahäiriö. Myös valoa ohjaava kytkinlohko voi olla ongelmakohta.
  • Relevika. Rele vastaa ajovalojen virran syöttämisestä, joten lähellä olevan valon toimivuus riippuu sen huollettavuudesta.
  • Säätöhäiriö. Joskus ongelma ei johdukaan valon sammumisesta, vaan väärästä säädöstä, joka luo vaikutelman, että ne eivät toimi.
  • Ilmastollisen tekijän poistaminen. Ajovalojen toimintaan vaikuttavat ilmastolliset olosuhteet, kuten ajovalojen kosteus tai kondensaatio, mikä voi johtaa oikosulkuun tai valon kirkkauden heikkenemiseen.
  • Akkuongelmat. Jos akku on heikko, se voi vaikuttaa kaikkien auton elektronisten laitteiden, myös ajovalojen, toimintaan. Lataustason tarkistamisen tulisi olla yksi diagnostiikkavaiheista.

Ongelman ratkaiseminen alkaa diagnostiikalla. Useimmiten voit korjata toimintahäiriön itse vaihtamalla lampun tai sulakkeen. Monimutkaisemmissa tapauksissa saatat tarvita ammattilaisen apua, varsinkin jos puhumme oikosulusta tai releen toimintahäiriöstä. Tärkeintä on olla lykkäämättä ongelman ratkaisemista oman ja muiden tielläliikkujien turvallisuuden varmistamiseksi tiellä.

Miksi kaukovalot eivät toimi

Vaikka kaukovaloja käytetään harvemmin, niiden vikaantuminen voi olla kuljettajalle myös epämiellyttävä yllätys. Syyt kaukovalojen katoamiseen ovat monella tapaa samanlaisia ​​kuin lähivalojen:

  • Vialliset polttimot. Kuten lähivalojenkin kohdalla, myös kaukovalot voivat palaa loppuun.
  • Ohjausjärjestelmän vika. Nykyaikaisissa autoissa kaukovaloja voidaan ohjata monimutkaisilla elektronisilla järjestelmillä. Ohjelmistovirheet tai ohjaimen viat voivat aiheuttaa vian.
  • Vaurioitunut kytkin. Ohjauspylvään mekaaninen kytkin voi kulua tai rikkoutua ajan myötä.

Ajovalojen korjausmenetelmät

Yksi yleisimmistä tavoista palauttaa ajovalot entiseen kirkkauteensa on käyttää kiillotustahnoja. Näiden tuotteiden avulla voit poistaa huolellisesti ajovalon muovipinnan vaurioituneen yläkerroksen ja palauttaa sen läpinäkyvyyden.

Jos vasen tai oikea ajovalo ei toimi ja ongelmana on halkeamat tai lohkeamat, voit korjata ne epoksihartsilla tai tiivisteaineilla tehtävällä entisöintimenetelmällä. Tämän menetelmän avulla voit täyttää vaurioituneet alueet ja estää lisävauriot.

Sähköongelmat, kuten toimimattomat lamput tai johdotusviat, vaativat huolellisempaa lähestymistapaa. Toimimattomien lamppujen tapauksessa ongelma voi olla sekä itse lampussa että kannassa tai johdotuksessa. Polttimon vaihtaminen on helpoin ratkaisu, mutta jos tämä ei auta, sinun tulee tarkistaa koskettimet ja sähköpiiri yleismittarilla rikkoutumien havaitsemiseksi.

Nykyaikaiset autot on usein varustettu ksenon- tai LED-ajovaloilla. Niiden korjaaminen voi vaatia asiantuntijoiden apua, koska työskentely korkeajännitejärjestelmien kanssa vaatii tiettyä pätevyyttä ja tietoa. Jos sytytysyksiköt tai LED-ajurit ovat vaurioituneet, on parempi olla ottamatta riskejä, vaan jättää korjaus ammattilaisille.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kuinka tarkistaa öljytaso BMW:ssä

BMW:n moottorin ja vaihteiston osat altistuvat suurille kuormille käytön aikana (etenkin ajon aikana). Hankaavien osien voiteluun ja jäähdytykseen yksiköihin kaadetaan öljyä, joka pesee pois pienet sirut, helpottaa liukumista ja alentaa elementtien lämpötilaa. Tämä estää yksiköiden ylikuumenemisen ja ennenaikaisen kulumisen. Jos voimayksikön tai vaihteiston voiteluaineen määrä on normaalia alhaisempi, negatiiviset seuraukset näkyvät nopeasti. Mutta myös täyttö "tulppaan asti" voi aiheuttaa ongelmia. Jotta voitelun puute tai liika määrä ei johda vaihteiston tai polttomoottorin toimintahäiriöihin, on tärkeää ylläpitää voitelunesteiden optimaalinen taso. Katsotaanpa, miten BMW:n moottorin ja vaihteiston öljytaso tarkistetaan. Matalan moottoriöljytason syitä Öljyn puute moottorissa voi johtua seuraavista syistä: Kampikammion halkeama. Suurella reiän halkaisijalla voiteluaine valuu ulos nopeasti, ja sen puutteesta ilmoittaa vastaava merkkivalo, joka voi syttyä jo tiellä. T...

Sytytystulppien viat

Sytytystulpat ovat kulutusosia, jotka kuluvat ajan myötä ja menettävät tehokkuutensa. Vaihtoa suositellaan 30–60 tuhannen kilometrin välein tai ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti. Jos et vaihda sytytystulppia ajoissa, vaarana on moottorin suorituskyvyn heikkeneminen, polttoaineenkulutuksen lisääntyminen ja haitallisten päästöjen syntyminen. Viallisten sytytystulppien merkit Viallisten sytytystulppien oireet riippuvat niiden kulumisesta tai vaurioitumisesta. Joitakin niistä on lueteltu alla: Lisääntynyt polttoaineenkulutus. Jos sytytystulppa ei pysty varmistamaan polttoaine-ilmaseoksen korkealaatuista ja täydellistä palamista, osa polttoaineesta pääsee pakokaasujärjestelmään hyödyttömästi. Tämä johtaa lisääntyneeseen polttoaineenkulutukseen ja ajoneuvon tehokkuuden laskuun. Tehon ja dynamiikan menetys. Jos sytytystulppa ei tuota riittävän voimakasta kipinää seoksen sytyttämiseksi, moottori ei toimi täydellä teholla ja menettää dynamiikkaa. Tämä voi ilmetä kiihtyvyyden heikk...